N. Aλιβιζάτος στα «NEA»: H Eκκλησία δεν μπορεί να συμπεριφέρεται ως κράτος εν κράτει
«Περιμένω υψηλότερο επίπεδο από τον Xριστόδουλο…»
N. Aλιβιζάτος στα «NEA»: H Eκκλησία δεν μπορεί να συμπεριφέρεται ως κράτος εν κράτει
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών για τη νομοθετική πρόταση που βάζει νέα όρια στις σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας προαναγγέλλει ο καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου κ. Νίκος Αλιβιζάτος.
«Είτε στη σημερινή, είτε στην επόμενη Βουλή, η πρότασή μας θα προχωρήσει, γιατί απαντά σε πραγματικά προβλήματα, που η επίλυσή τους δεν μπορεί να αναβάλλεται επ’ αόριστον αζημίως. Από εκεί και πέρα, εκτός Βουλής, θα προσπαθήσουμε να καταστήσουμε γνωστές τις απόψεις μας, σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο» λέει στα «NEA» ο αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και εκ των βασικών συντακτών της πρότασης νόμου
Ο αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και εκ των βασικών συντακτών της πρότασης νόμου τονίζει ότι η αποτέφρωση των νεκρών, η πολιτική κηδεία, η κατάργηση του θρησκευτικού όρκου και η απαγόρευση της αναγραφής θρησκεύματος στα δημόσια έγγραφα είναι μέτρα που μπορούν να προωθηθούν άμεσα. O κ. Αλιβιζάτος επίσης υπογραμμίζει ότι η Εκκλησία από τη στιγμή που λειτουργεί ως κρατικός θεσμός δεν μπορεί να συμπεριφέρεται ως κράτος εν κράτει. Και επικρίνει τις αντιδράσεις του Αρχιεπισκόπου για τη νομοθετική πρόταση, λέγοντας με έμφαση ότι «επί ματαίω, επτά χρόνια περιμένει ένα υψηλότερο επίπεδο από τον κ. Χριστόδουλο…».
«Με την πρωτοβουλία της αυτή, η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) δεν θέλησε να εκτοξεύσει ένα πυροτέχνημα. Απεναντίας επιδιώκει να προκαλέσει νηφάλια συζήτηση επί των “συγκεκριμένων” στις σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας και ενδεχομένως να συμβάλλει στην υιοθέτηση ορισμένων νομοθετικών μέτρων. Συνεπώς, αποσβεστικές προθεσμίες δεν υπάρχουν. Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα, που πρέπει να επιλυθούν μέσα σε εύλογο χρόνο. Και τούτο, χωρίς συλλογές υπογραφών, αλλά σύμφωνα με τα ισχύοντα κοινοβουλευτικά θέσμια…», επισημαίνει στα «NEA ο κ. Αλιβιζάτος, αναφερόμενος στον χρονικό ορίζοντα της νομοθετικής κίνησης.
H υπουργός Παιδείας κ. Γιαννάκου δήλωσε ότι οι ρόλοι Κράτους και Εκκλησίας είναι διακριτοί. Το θέμα μάλλον έχει κλείσει από την πλευρά της κυβέρνησης…
Θέλω να πιστεύω πως όχι. Γιατί, όπως κάθε κόμμα εξουσίας, η N.Δ. δεν είναι μονολιθικός οργανισμός, αλλά στεγάζει πολλές απόψεις, συχνά αντίθετες μεταξύ τους. Αυτό συμβαίνει πολύ περισσότερο κάθε φορά που το επίμαχο ζήτημα δεν αφορά την τρέχουσα πολιτική, αλλά έχει να κάνει με τις βαθύτερες ηθικοπολιτικές αξίες και αρχές της κοινωνίας μας. Τέτοιο θέμα, όπως πιστεύω, είναι οι σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας. Αντί πολλών άλλων, θα αναφερθώ στις απόψεις που διατύπωσε με παρρησία για τα Εκκλησιαστικά Πανεπιστήμια ένα ιστορικό στέλεχος της N.Δ., ο κ. I. Βαρβιτσιώτης.
H Εκκλησία, πάντως, κινείται σε συγκρουσιακή τροχιά, όπως δείχνει η αντίδραση του Αρχιεπισκόπου και η ανακοίνωση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου για την πρωτοβουλία σας…
Εδώ και επτά χρόνια, δηλαδή αφότου εξελέγη Αρχιεπίσκοπος, περιμένω υψηλότερο επίπεδο από τον κύριο Χριστόδουλο. Ματαίως, όπως φαίνεται.
Από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις ποιες θα μπορούσαν να υιοθετηθούν αμέσως;
Μερικά από τα προτεινόμενα μέτρα, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα αποτέφρωσης των νεκρών, είναι αυτονόητα. H καθυστέρηση στην υιοθέτησή τους οφείλεται αποκλειστικά στη δεισιδαιμονία κάποιων φανατικών. Στην ίδια κατηγορία εμπίπτει η κατάργηση του θρησκευτικού όρκου, η απαγόρευση της αναγραφής του θρησκεύματος σε κάθε δημόσιο έγγραφο και η παροχή της εναλλακτικής δυνατότητας για αξιοπρεπή πολιτική κηδεία.
H ελληνική κοινωνία είναι ώριμη να αποδεχθεί ένα τέτοιο «πακέτο» ρυθμίσεων;
Πιθανότατα, όχι ολόκληρο το «πακέτο» σήμερα, ασφαλώς όμως ορισμένα από τα προτεινόμενα μέτρα, όπως, για παράδειγμα, αυτά που ανέφερα προηγουμένως.
Αν δείτε ότι δεν μπορεί να προχωρήσει η πρότασή σας στη Βουλή, θα παγώσει η πρωτοβουλία ή θα επιμείνετε;
Είτε στη σημερινή, είτε στην επόμενη Βουλή, η πρότασή μας θα προχωρήσει, γιατί απαντά σε πραγματικά προβλήματα, που η επίλυσή τους δεν μπορεί να αναβάλλεται επ’ αόριστον αζημίως. Από εκεί και πέρα, εκτός Βουλής, θα προσπαθήσουμε να καταστήσουμε γνωστές τις απόψεις μας, σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο.
Για την προώθηση της πρότασης νόμου εκτιμάτε ότι μπορεί να συγκροτηθεί ένα μέτωπο της αντιπολίτευσης;
Το ζήτημα δεν τίθεται με κομματικούς, ούτε πολύ λιγότερο με αντικυβερνητικούς όρους. Επιζητούμε τη συστράτευση όλων όσων καταδικάζουν τον σκοταδισμό, τη μισαλλοδοξία και τον εθνοθρησκευτικό φανατισμό. Τέτοιοι δεν είναι μόνον οι άθεοι και οι αγνωστικιστές. Είναι και οι πεφωτισμένοι ορθόδοξοι, στη συμπαράσταση και την αλληλεγγύη των οποίων προσβλέπουμε. Οι τελευταίοι, είναι καιρός να το αντιληφθούν: έχουν πολλά περισσότερα κοινά μαζί μας, παρά με τους διοικούντες την Εκκλησία της Ελλάδος σήμερα.
«Επιτέλους, ρόλοι καθαροί», λέει η ΕΕΔΑ. Τελικώς, είναι σύνθημα ή αίτημα;
Αν η Εκκλησία δεν ήταν τόσο στενά προσδεδεμένη στο Κράτος, δεν θα μας ενοχλούσε να εκφέρει άποψη για κάθε θέμα, ακόμη και για την εξωτερική πολιτική ή για λογοτεχνικά βιβλία. Από τη στιγμή, εν τούτοις, που λειτουργεί ως κρατικός θεσμός, μας ενοχλεί που συμπεριφέρεται ως κράτος εν κράτει. Διότι έτσι παραβιάζει την ισοπολιτεία και νοθεύει το κοινοβουλευτικό μας πολίτευμα. Το αίτημά μας, συνεπώς, για «καθαρούς ρόλους» αυτό ακριβώς υπαινίσσεται: να περιορισθεί η Εκκλησία στο πνευματικό έργο της και να αφήσει την Πολιτεία να κάνει τη δουλειά της. Πρόκειται για μια αδιαπραγμάτευτη παρακαταθήκη του Ρήγα Φεραίου και του Αδαμάντιου Κοραή, για την οποία η Ένωσή μας είναι αποφασισμένη να πολεμήσει.
ΤΑ ΝΕΑ , 21/10/2005 , Σελ.: N10
Κωδικός άρθρου: A18371N101
ID: 489884
http://web.archive.org/web/20051222200236/http://ta-nea.dolnet.gr:80/print_article.php?e=A&f=18371&m=N10&aa=1